Lempäälän kuntastrategiassa tavoitteena on ollut 2 %:n vuosittainen väestömäärän kasvu. Yleisesti on ajateltu, että nimenomaan lapsiperheet muuttaisivat Lempäälään. Alla olevasta taulukosta selviää, että strategian mukainen väestön kasvu ei ole toteutunut vuosien 2013 – 2018 välisenä viisivuotisjaksona Lempäälän väkiluku kasvoi 1377 henkeä, mikä on yhteensä 6,3% eli keskimäärin 1,3% vuodessa. Väestön kasvun painopiste on ikääntyvässä väestössä, noin puolet koko kasvusta johtuu 65 vuotta täyttäneiden määrän lisääntymisestä.
Ikäihmisten määrän kasvu aiheuttaa palvelujen lisäämisen tarvetta terveys- ja vanhuspalveluissa. Lempäälän kunnan tulisi sen vuoksi satsata terveyskeskuksen ja kotihoidon resursseihin sekä ennaltaehkäiseviin palveluihin. Kotihoidossa pitäisi pystyä luomaan ympärivuorokautisia palveluja, jotta huonokuntoiset ihmiset kokisivat olonsa turvalliseksi kotona ja voitaisiin vähentää esim. palveluasumisen tarvetta.
Väestö 31.12. 5-vuotisikäryhmittäin (Sotkanet) | ||||||||
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | Muutos | ||
0 – 4-v | 1822 | 1782 | 1747 | 1655 | 1583 | 1501 | -321 | |
5 – 9-v | 1842 | 1929 | 1966 | 2000 | 1988 | 1988 | 146 | |
10 -14-v | 1533 | 1573 | 1635 | 1724 | 1794 | 1889 | 356 | 181 |
15 – 19-v | 1387 | 1388 | 1413 | 1441 | 1447 | 1472 | 85 | |
20 – 24-v | 836 | 852 | 877 | 851 | 844 | 812 | -24 | 61 |
25 – 29-v | 1013 | 999 | 996 | 1031 | 1025 | 1049 | 36 | |
30 – 34-v | 1507 | 1541 | 1502 | 1468 | 1443 | 1409 | -98 | |
35 – 39-v | 1754 | 1791 | 1825 | 1800 | 1760 | 1809 | 55 | |
40 – 44-v | 1611 | 1623 | 1660 | 1727 | 1770 | 1831 | 220 | |
45 – 49-v | 1518 | 1544 | 1594 | 1575 | 1574 | 1593 | 75 | 288 |
50 – 54-v | 1422 | 1454 | 1434 | 1465 | 1470 | 1480 | 58 | |
55 – 59-v | 1206 | 1232 | 1252 | 1292 | 1314 | 1380 | 174 | |
60 – 64-v | 1270 | 1271 | 1248 | 1233 | 1214 | 1194 | -76 | 156 |
65 – 69-v | 1138 | 1197 | 1264 | 1239 | 1242 | 1244 | 106 | |
70 – 74-v | 726 | 747 | 782 | 849 | 968 | 1085 | 359 | |
75 – 79-v | 515 | 550 | 580 | 620 | 601 | 668 | 153 | 618 |
80 – 84-v | 384 | 406 | 400 | 388 | 401 | 399 | 15 | |
85 – 89-v | 247 | 244 | 239 | 268 | 267 | 266 | 19 | |
yli 89-v | 100 | 112 | 125 | 122 | 137 | 139 | 39 | 73 |
Yhteensä | 21831 | 22235 | 22539 | 22748 | 22842 | 23208 | 1377 |
Erityisesti pienten lasten määrän kehitys on kääntynyt laskuun toisaalta syntyvyyden laskun ja lapsiperhemuuton vähenemisen vuoksi.
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
Nyt |
2025 |
2030 |
|
0-vuotiaat. |
311 |
289 |
264 |
262 |
245 |
|||
1-vuotiaat |
345 |
330 |
306 |
275 |
283 |
|||
2-vuotiaat |
351 |
365 |
339 |
313 |
284 |
|||
3-vuotiaat |
390 |
362 |
376 |
352 |
332 |
13-15 v |
||
4-vuotiaat. |
385 |
401 |
370 |
381 |
357 |
973 |
||
5-vuotiaat |
393 |
396 |
405 |
381 |
395 |
1-6 v |
7-12 v |
|
6-vuotiaat |
401 |
400 |
403 |
407 |
392 |
2043 |
2043 |
|
7-vuotiaat |
388 |
395 |
392 |
403 |
396 |
|||
8-vuotiaat |
380 |
394 |
402 |
396 |
410 |
13-15 v |
||
9-vuotiaat |
367 |
381 |
398 |
401 |
395 |
1201 |
||
10-vuotiaat |
328 |
370 |
388 |
398 |
401 |
|||
11-vuotiaat |
318 |
332 |
373 |
388 |
399 |
7-12 v |
||
12-vuotiaat |
322 |
313 |
328 |
373 |
386 |
2387 |
||
13-vuotiaat |
298 |
323 |
312 |
323 |
383 |
|||
14-vuotiaat |
307 |
297 |
323 |
312 |
320 |
13-15 v |
||
15-vuotiaat |
298 |
305 |
299 |
320 |
311 |
1014 |
Vuoden vaihteessa 2018 – 2019 (Nyt) päivähoitoikäisiä eli 1 – 6 vuotiaita lapsia oli 2043, kun heitä oli ollut vuonna 2014 2265 eli reilut 200 enemmän. Vastaavasti alaluokkaikäisiä (7 – 12 v) oli 2387/2103 ja yläluokkaikäisiä (13 – 15 v) oli 1014/903. Eli sekä ala- että yläluokkalaisten määrä on jonkin verran kasvanut. Näihin kasvuihin perustuen Lempäälässä on päätetty rakentaa uusi yläkoulu.
Kun päätös isosta investoinnista (noin 15 milj.€) tehtiin, olisi tilannetta pitänyt tarkastella pidemmällä aikajänteellä. Pienten lasten määrän väheneminen heijastuu yläluokkaikäisten määrään varsin nopeasti. Tämän ikäluokan koko kasvaa vuoteen 2025 vajaalla 200:lla, mutta kääntyy sen jälkeen laskuun. Vuonna 2030 yläkouluikäisiä on 973 eli hiukan vähemmän kuin nyt.
Lempäälän kunnan talous ei ole investointien ja käyttötalousmenojen (leasingit ja vuokrat) kasvun vuoksi terveellä uralla. Yläkouluinvestointi tulee tätä ahdinkoa lisäämään. Kunnan täytyisi pystyä houkuttelemaan uusia veronmaksajia talouden taakkaa jakamaan kaavoittamalla kerrostalotontteja palvelujen ja hyvien liikenneyhteyksien tuntumaan. Mikäli sote toteutuu maakuntamallilla, taakka ikäihmisten palveluista siirtyy pois kunnalta. Näin ollen kannattaisi houkutella nimenomaan eläkeläisiä hyvillä palveluilla. Ilmainen kuntosalikäyttöoikeus on hyvä etu. Ulkoilureitistöissä tulisi myös ikäihmiset huomioida, ei kovin mäkisiä lenkkeily- tai hiihtoreittejä.
Erkki Lehtomäki – tarkastuslautakunnan jäsen